Träning på balansplatta – för vem, hur och varför?

Träning på balansplatta – för vem, hur och varför?

En balansplatta är oftast rund till formen, har en platt yta avsedd att stå på samt en rundad undersida som gör att den rör sig. Att stå på en balansplatta kanske inte verkar så märkvärdigt men det kan faktiskt vara både jobbigt och svårt. Att träna balans är bra för alla och det finns flera sätt att variera träningen trots det ganska simpla redskapet som du kan läsa mer om här och på fitnessfrank.com.

Därför är träning på balansplatta bra

En balansplatta kan användas som träningsredskap i flera olika syften och precis som namnet antyder är huvudsyftet att man ska träna upp sin balans till det bättre. Förutom en förbättrad balans får man också en bättre koordination, samtidigt som man stärker musklerna ibland annat vader, lår, anklar och säte. Trots att man ”bara” står där och balanserar på plattan är det alltså ett mångsidigt träningsredskap som används i olika syften.

Vem kan då ha nytta av en balansplatta? Svaret är egentligen: alla. Den kan användas både som effektiv träning men också i förebyggande syfte för att undvika skador, och det är inte ovanligt att idrottsmän-, och kvinnor använder plattan i sin träning.

Träningstips

Att träna på balansplatta kan verka enformigt men det behöver det inte nödvändigtvis vara. Det finns flera sätt att variera träningen, bland annat genom att använda andra redskap medan man står på plattan, eller att göra olika övningar på den.

Några exempel för mer varierad träning på plattan:

  • Använd hantlar
  • Använd gummiband
  • Gör olika övningar så som benböj

Precis som med dom flesta träningsformer-, och redskap så går det att utveckla och variera träningen även med en balansplatta. Genom att lägga till vikt till exempel genom hantlar eller skivor blir det återigen svårare med balansen och därmed utmanar man sig själv och sina förmågor. Inte fören man gör det kan man utvecklas inom träning – precis som vid all annan typ av träning. Man måste springa fortare och längre för att bli snabbare, och lyfta tyngre i fler reps för att bli starkare.

Ett annat tips för dig som är sugen på att prova på träning på balansplatta är att ha en på jobbet. Kanske kan du stå på den ett par minuter varje dag, medan du skickar några viktiga mail eller tar ett samtal.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.